Då var det dags att ta reda på hur man svetsar. Staffan dök upp på utsagd tid och var pepp på att hjälpa mig att svetsa. Efter att ha monterat ihop svetsen (med trådmatning och munstycken och sånt) så började Staffan att ställa in trådmatningshastigheten och styrkan på elen. Jag hade några små plåtbitar och rör som han test-svetsade på och snart var allt inställt.

Det är mycket att tänka på när man svetsar! 🙂

Så, då, jaha, hoppsan … min tur att svetsa. Jag började med att försöka svetsa en rak linje på en av plåtarna. Haha! Plötsligt förstår man varför man kan utbilda sig till svetsare. Ja, det var ju enklare sagt än gjort. Men efter en stund så fick jag i alla fall så mycket kläm på svetsandet att jag kunde få fast ett rör på en av plåtarna utan att bränna hål i något.

Vi (läs jag) fattade i alla fall beslutet att Staffan skulle svetsa de första delarna på hojen … jag vill inte riskera att bränna stora hål i ramen. Så, nu har jag två rör och en plåt mellan ramhalvorna. Rören och plåten ska bland annat användas som fästpunkter för bakskärmen.

Slutsatsen är: Öva lite till innan du börjar svetsa i hojen.

Det är i och för sig inte ett problem. Jag måste tillverka kedjeskydd, hållare till hastighetsmätare och varvräknare, hållare till bland annat avgasrör och fotpinnar … så … jag har lite att öva mig på innan det är dags att börja svetsa fast grejorna i hojen.