Här om dagen var jag förbi på Roffes motor, som numera håller till i Jordbro, och köpte ett nytt styre och en varvräknare som ska matcha en hastighetsmätare som jag köpte i somras.

I samband med att jag rev bort 80-talet från Hondan så försvann ju även hastighetsmätare, varvräknare, kontroll-lampor och tändningslås. Det var ju helt klart värt att ta bort den gigantiska plastblobben framför styret men det uppstår ju i samma sekund ett problem – jag måste designa och tillverka en ny instrumentpanel.

Förutom varvräknaren så köpte jag som sagt ett nytt styre på Roffes motor. Förutom originalstyret så har jag gjort två styrförsök, ett par clip-on (funkade inte – för tight mellan styret och tanken … jag kunde i princip bara köra rakt fram) och ett T-barstyre … (som erbjöd en skön sittställning men som var alldeles för högt och gjorde att profilen på hojen blev riktigt ful).

Tredje gången gillt … ett ganska rakt, lite nedsvängt styre. Riktigt najs (bild kommer)!

Nu är det dags att jobba vidare med tanken … och sedan är det dags för nästa projekt. En ”hållare” för varvräknare och hastighetsmätare. Eller, ja, för all instrumentering. Det ska ju vara små dioder för blinkers och sånt också. Instrumentpanelen ska byggas i plåt och innehåller både plåtbockning och svetsning … ny mark igen och … så klart … ska den också bli svart och matt.